Den här sidan samlar svar på vanliga frågor som rör dig som är boende i föreningen.
Styrelsen
Information om hur du kontaktar styrelsen finns på anslagstavlan i varje trapphus.
Bredband och kabel-TV
Det ingår 1000 Mbit bredband från Bahnhof i hyran. Det finns ett bredbandsuttag i anslutning till ytterdörren i alla lägenheter som man ska använda för att koppla upp sig mot bredbandet.
Bahnhof erbjuder också IP-telefoni men detta tecknas av lägenhetsinnehavaren för varje enskild lägenhet och kräver köp av deras egen router. Kontakta Bahnhof för gällande priser.
För att börja använda bredbandet behöver du registrera sig hos Bahnhof, detta sker automatiskt när du kopplar upp dig första gången.
Tele2’s grundutbud för kabel-TV ingår i hyran. Du behöver inte teckna något abonnemang för att ta del av detta men du behöver en digital mottagare som du själv står för.
För mer information och support från Bahnhof se https://bahnhof.se.
För mer information och support från Tele2 se https://www.tele2.se.
Hyra, avgifter och förvaltning
Föreningen använder Riksbyggen för teknisk och ekonomisk förvaltning, samt fastighetsdrift, verksamhetsservice och skötsel av utemiljö. Felanmälan som gäller gemensamma utrymmen ska göras till Riksbyggen.
Andrahandsuthyrning
Vill du hyra ut din lägenhet i andra hand så måste styrelsen godkänna det innan du hyr ut den. Det är inte tillåtet att hyra ut lägenheten utan styrelsens tillstånd, enligt bostadsrättslagen samt föreningens stadgar. I de fall ägarens barn ska bo ensam i lägenheten så bör barnet skrivas in som delägare, annars räknas det som andrahandsuthyrning.
Ansökan om att hyra ut din lägenhet görs via Mitt Riksbyggen. Ansökan beviljas 12 månader åt gången och en bostadsrättshavare har möjlighet att hyra ut sin bostadsrätt under sammanlagt 36 månader (d.v.s. 3 år). Vid andrahandsuthyrning så förbehåller styrelsen sig rätten att kräva intyg som styrker att du kommer bo på annan ort, exempelvis från arbetsgivare eller skola.
Föreningen äger rätt att ta ut en avgift av bostadsrättsinnehavaren vid andrahandsuthyrning. Avgiften uppgår till högst 10 % av gällande prisbasbelopp.
Tänk på att ha god framförhållning när du ansöker om andrahandsuthyrning; styrelsen sammanträder och granskar ansökningar vanligtvis en gång per månad.
Tvättstugor
I föreningen finns fyra tvättstugor, tre i hus 14 och en i hus 18. Torkrum finns till samtliga tvättstugor utom till grovtvättstugan där det finns ett torkskåp. Mangelrum finns i anslutning till tvättstugorna. Tvättutrustningen är tidsstyrd och fungerar mellan 7.00 – 22.00.
En bokningstavla finns utanför varje tvättstuga där du bokar tid med ditt bokningslås. Nycklarna till tvättstugan, torkrummet och mangelrummet finns i det lilla skåpet i väggen. Se separat anslag utanför tvättstugan för regler om bokningstider och tillgång till de olika utrymmena.
Lämna tvättstugan i det skick du själv vill finna den. Rengör torktumlarens filter och torka av om det behövs.
Om något fel uppstår i tvättstugan eller om du saknar bokningslås, kontakta Riksbyggen.
Källsortering och grovsopor
Komplett källsortering finns i föreningens miljöhus på innergården mellan hus 14 och hus 18. Notera att grovsopor ej får lämnas i miljöhuset. Avfallspåsar för kompost kan hämtas på någon av kommunens återvinningscentraler; läs mer på Uppsala Vattens hemsida.
Föreningen äger en container där grovsopor kan slängas. Containern är låst och öppnas med en lägenhetsnyckel. Det är inte tillåtet att kasta vitvaror eller elektronik (exempelvis spisar, kylskåp, frysar, tv, brödrostar, datorer, skrivare och lamparmaturer) i containern; sådant måste transporteras till en kommunal återvinningscentral.
Parkering och garage
Föreningen har 54 parkeringsplatser med eluttag som kostar 250 kr/månad och 14 garage som kostar 500 kr/månad. Det är separat kö till p-plats och garage. Kontakta styrelsen för att ställa dig i kö till garage, och kontakta Riksbyggen för att ställa dig i kö till utomhusparkering.
Utanför parkeringsplatserna gäller parkeringsförbud på föreningens område. Lastning och avlastning är tillåten i högst 10 minuter.
Störande granne
Alla boende i en bostadsrättsförening har ett gemensamt ansvar att bygga en trygg, säker och trevlig miljö. Våra fastigheter är lyhörda och ljud kan väl höras mellan trapphus och lägenhet. Om du störs av en granne så bör du i första hand själv ta kontakt med grannen. Kommunicera (lugnt och sansat) och upplys din granne om vad som stör dig. Om ni ej kan komma överens så bör du kontakta styrelsen. Anteckna datum, klockslag och vilken typ av störning det var innan du kontaktar styrelsen.